HEMŞİRELERDEN 12 MAYIS’TA TARİHİ ÇAĞRI HEMŞİRE TÜKENİRSE SAĞLIK SİSTEMİ ÇÖKER
SES MALATYA ŞUBESİ’NDEN SERT MESAJ SAĞLIK SİSTEMİNİN GÖRÜNMEYEN YÜKÜNÜ TAŞIYORUZ 12 Mayıs Hemşireler Günü’nde SES Malatya Şubesi tarafından yapılan açıklama, sağlık sistemindeki ağır tabloyu bir kez daha gözler önüne serdi. Sağlık ve Sosyal Hizmet Emekçileri Sendikası (SES) Malatya Şubesi üyesi hemşireler, artan iş yükü, düşük ücretler, sağlıkta şiddet ve personel eksikliği nedeniyle sağlık sisteminin sürdürülemez hale geldiğini vurgulayarak dikkat çeken açıklamalarda bulundu.
Uluslararası Hemşireler Konseyi’nin (ICN) bu yıl belirlediği “HEMŞİRELERİ GÜÇLENDİRİN, HAYATLARI KURTARIN” temasıyla yapılan açıklamada, hemşirelerin yalnızca sağlık hizmeti sunmadığı, aynı zamanda yanlış sağlık politikalarının yarattığı ağır yükü de taşımak zorunda bırakıldığı ifade edildi.
SAĞLIK SİSTEMİNİN GÖRÜNMEYEN OMURGASIYIZ”
SES Malatya Şubesi açıklamasında hemşirelik mesleğinin yalnızca teknik bir görev olmadığına dikkat çekilerek şu ifadeler kullanıldı.
Bir hastanın elini tutan, bir annenin kaygısını azaltan, bir çocuğun ateşini düşüren, yaşamla ölüm arasındaki ince çizgide bilimsel bilgi ve etik sorumlulukla çalışan sağlık emekçileriyiz.
Hemşirelerin pandemi, deprem, afet ve kriz dönemlerinde sağlık sisteminin en ön safında yer aldığı hatırlatılırken, buna rağmen yıllardır görünmez hale getirildiği vurgulandı.
BİR HEMŞİREYE ONLARCA HASTA DÜŞÜYOR
Açıklamada, sağlık sistemindeki personel eksikliğinin artık kritik seviyeye ulaştığı belirtilerek birçok sağlık kuruluşunda bir hemşirenin aynı anda onlarca hastaya bakım vermek zorunda kaldığı ifade edildi.
SES Malatya Şubesi tarafından yapılan açıklamada şu değerlendirme dikkat çekti.
“Bugün hemşireler yalnızca hastalara bakım vermiyor; eksik personelin, kötü planlamanın ve yanlış sağlık politikalarının yarattığı yükü de taşımak zorunda bırakılıyor.”
Uzayan nöbetler, kesintisiz çalışma düzeni ve artan iş yükünün hemşireleri tükenmişliğe sürüklediği kaydedildi.
HEMŞİRELİK EMEĞİ DEĞERSİZLEŞTİRİLİYOR
Açıklamanın en dikkat çeken bölümlerinden biri ise sağlık politikalarına yönelik eleştiriler oldu. Hemşirelerin sağlık hizmetinin merkezinde yer almasına rağmen karar mekanizmalarından dışlandığı belirtilirken, sağlık sisteminin performans ve maliyet odaklı bir anlayışla yönetildiği ifade edildi.
SES Malatya Şubesi şu sözlerle tepki gösterdi.
Hemşireliği yardımcı bir meslek olarak gören, emeğimizi görünmez kılan ve mesleki haklarımızı yok sayan anlayışı kabul etmiyoruz.
Açıklamada ayrıca liyakatten uzak yönetim anlayışının mesleki saygınlığı zedelediği, hemşirelerin artan sorumluluklarına rağmen ekonomik haklarının her geçen yıl daha da gerilediği ifade edildi.
SAĞLIKTA ŞİDDETİN EN AĞIR YÜKÜNÜ HEMŞİRELER TAŞIYOR
Hemşireler, sağlıkta şiddetin artık günlük çalışma yaşamının bir parçası haline geldiğini belirterek özellikle acil servisler, yoğun bakımlar ve polikliniklerde çalışan sağlık emekçilerinin ciddi risk altında olduğunu vurguladı.
Açıklamada, mevcut önlemlerin yetersiz kaldığı belirtilirken sağlık çalışanlarının güvenli çalışma hakkının korunmasının kamusal bir sorumluluk olduğu ifade edildi.
TALEPLER NET
İNSANCA YAŞAMAK VE ÇALIŞMAK İSTİYORUZ
SES Malatya Şubesi’nin kamuoyuyla paylaştığı talepler arasında şu başlıklar öne çıktı:
Hemşire başına düşen hasta sayısını azaltacak yeterli personel istihdamı
Güvenceli çalışma koşulları ve emekliliğe yansıyan ücret düzenlemesi
İnsani nöbet sistemi ve adil çalışma düzeni
Sağlıkta şiddete karşı caydırıcı yasal düzenlemeler
Hemşirelerin sağlık politikalarının belirlenmesinde söz sahibi olması
Hemşirelik Kanunu ve Yönetmeliğinin eksiksiz uygulanması
Mesleki gelişim ve uzmanlaşmanın desteklenmesi
HEMŞİRELER GÜÇLENİRSE TOPLUM SAĞLIĞI GÜÇLENİR
Açıklamanın sonunda örgütlü mücadele vurgusu öne çıktı. SES Malatya Şubesi, sağlık sisteminin görünmeyen taşıyıcısının hemşireler olduğunu belirterek şu ifadeleri kullandı.
Sağlık sistemini ayakta tutan biziz. Hastaların yanında geceyi gündüze katan biziz. Krizin, afetin ve salgının en önünde duran da biziz.
Hemşirelerin tükenmesinin sağlık sisteminin çökmesi anlamına geldiği belirtilen açıklama şu sözlerle sona erdi.
Hakların mücadeleyle kazanıldığını biliyoruz. Örgütlü hemşireler kazanacak. Sağlık emekçilerinin mücadelesi kazanacak.
HABER: Kürecik TV – Kürecik Haber
MALATYA SORUMLUSU: Mustafa Kızılöz

